donderdag 5 november 2009

#9 Visie op web.20



Ik heb voor de zekerheid toch nog maar even opgezocht waar web.2.0 in grote lijnen ook al weer voor staat: "websites die gebruikers in staat stellen om zelf informatie te maken en met elkaar te delen". Prachtige gedachte. Maar wie zijn die gebruikers? Ikzelf vermoed dat nu alleen een bepaalde groep internetgebruikers om kunnen gaan met web 2.0. Zelf heb ik al een cursus nodig om enigzins aan de slag te kunnen. Neem nu bijvoorbeeld RSS. Reuze handig en tijdsbesparend (voor zowel bedrijf als gebruiker) maar als ik in mijn privé-omgeving rondkijk zijn weinigen die er gebruik van maken, laat staan dat ze het bestaan ervan weten. Flickr daarentegen zal meer bekendheid genieten. Moet haast wel, gezien de grote hoeveelheid foto's die erop staan. Voor organisaties een eenvoudig en goedkoop middel om foto's op een leuke manier aan het publiek te tonen. Vind het steeds spijtiger worden dat we Flickr niet in mogen zetten voor ons intranet. Ik ga toch nog eens navragen bij een van de coaches of er iets valt op te lossen door de foto's op privé te zetten.
Dan nog de image generators. Die vielen bij mij eigenlijk onder de categorie feesten en partijen. Ik vond niet dat een serieuze organisatie als de ZB 'communiceert' via allerlei feestelijk in elkaar geknutselde foto's. Totdat ik gedwongen werd na te denken hierover: zojuist heb ik getracht voor bij een tekst op het intranet toch een afbeelding te creëren. Omdat ik niet direct de juiste bewerking kon vinden heb ik het maar even gelaten voor wat het is, maar dat ik het ga gebruiken weet ik nu bijna zeker.
Ik kan eigenlijk best wel wat toepassingen bedenken waar we als organisatie ons voordeel mee kunnen doen. Alleen vind ik het dus jammer dat de gebruikersgroep, in mijn optiek, beperkt is. Ik geniet er in elk geval wel van en ben blij dat ik van sommige toepassingen een gebruiker kan zijn.

1 opmerking:

Julia zei

Nu is het misschien nog een kleine groep die er intensief gebruik van maakt, maar in de toekomst zal bijna iedereen web 2.0 gebruiker zijn denk ik. De jongeren van nu zijn het vaak al zonder dat ze er bewust van zijn. En dan komt web 3.0 er alweer aan..

Je hebt veel mogelijkheden in je werk om de dingen te gebruiken, hoop dat het ook kan met bijvoorbeeld intranet e.d.

Succes en veel plezier verder met de dingen, je gaat goed!